De eerste dagen in Riyadh - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Mark en Berte Zeist - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Riyadh - Reisverslag uit Riyad, Saudi Arabië van Mark en Berte Zeist - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Riyadh

Door: Mark van Zeist

Blijf op de hoogte en volg Mark en Berte

02 Juli 2014 | Saudi Arabië, Riyad

Hallo allemaal,
Bij deze dan een stukje eerste ervaring vanuit Saoedi-Arabie!
Veel leesplezier ;)

31 juni 2014 De vlucht
Daar zit ik dan, middernacht, alleen, Istanboel Turkije, in de transfer terminal van Ataturk International Airport. De vlucht naar Tunis is net van de borden verdwenen bij gate 205, de gate waar straks mijn vliegtuig aan zal komen. Het vliegtuig van Turkish Airlines naar Riyadh, Saoedi Arabië. Ten minste, als er ruimte is bij de slurf. Als het net zo druk als een verdieping lager is, zal ik waarschijnlijk weer de bus in moeten naar de wachtlocatie waar de trap klaarstaat richting mijn toekomst.

Riyadh, 62 dagen voor nu. Als deel van een jaarcontract als werkvoorbereider aan het grootst lopende metroproject momenteel ter wereld. Wat ik precies ga doen? Dat is een goede vraag. Dat wisten ze me in Nederland nog niet te vertellen. Ik wordt opgehaald bij het vliegveld om richting de compound te gaan, dat weet ik in ieder geval. Een belangrijk stukje zekerheid, dat ontvangst en huisvesting in ieder geval geregeld is.

Wat weet ik verder? Dat ik op lijn 4 van de metro kom te werken, aangestuurd vanuit Samsung. Dus ik heb mijn Koreaanse les voor beginners, die sinds 2010 in de kast lag, maar gepakt. Dat het afgelopen half jaar sprake is geweest van onderbezetting op de Nederlandse lijn (6). Het gedeelte waar ik echter voor ga werken begint officieel pas 1 juli. Als ik aankom zal mijn directe leidinggevende er dus nog niet zijn.

1 juli 2014 De aankomst
Vanochtend rond 7:00 ben ik aangekomen op de compound. Ik ben door een niet erg spraakzame chauffeur afgezet bij het appartement, waarna deze er ook gelijk weer vandoor ging (one job to do, don’t ask questions). Daar sta je dan, in een appartement wat ik de komende weken moet delen met een collega, die ik nog niet ken. Maar dat zal vast wel goedkomen.

Na enige pogingen telefonisch contact te krijgen met collega’s hier in Riyadh is het uiteindelijk gelukt. Gelukkig hoef ik niet gelijk aan de slag, maar mag ik even settelen. Na even uitrusten en douchen ben ik een rondje gaan maken over de compound. Lekker op het warmst van de dag, de zon recht boven me, dus van schaduw geen sprake en die wind is alleen maar meer van dezelfde warme lucht.
Om 13:00 besluit ik dan toch om me te laten ophalen om maar eens te gaan kijken op kantoor. Even zien wie mijn collega’s zijn, waar mijn werkplek is en niet onbelangrijk; wat ga ik precies doen?

2 juli 2014 Na de eerste volle werkdag
Zo, weer terug van werk. In anderhalve werkdag heb ik of vijf werkplekken gezeten, heb ik ca. 50 nieuwe collega’s ontmoet en heb ik ontelbaar veel nieuwe indrukken te verwerken gekregen. Mijn directe collega’s zijn grotendeels Koreaans tot op heden. Dus ik moet het doen met Andrew Kim, DJ Kim, Leo (Woo-Sung Kim) en Jose Martinez Salazar. Eén keer raden wie de Spanjaard in het gezelschap is.
Het is een erg dynamische werkomgeving. Als ik mijn collega’s moet geloven is geen dag hetzelfde. Erg leuk, maar ook een behoorlijke uitdaging om mijn draai te gaan vinden denk ik. De grootste uitdaging gaat denk ik het samenwerken met de Koreanen worden. Ik zit nu als enige Nederlander in het Koreaanse team. Verder zitten er nog een paar Filipijnen, Ieren (denk ik) en Arabieren in het team. Lekker internationaal dus!

Komende tijd zal het vooral inlezen in het project worden. Rustig aan m’n draai vinden. En niet geheel onbelangrijk, wat nou mijn taken gaan worden :p

Groeten,
Mark

• 02 Juli 2014 - 20:26

Hedwig:

Klinkt allemaal leuk maar ook heel spannend! Maar jij red je wel! Ik zie uit naar je volgende verslag en zal in de tussentijd je vrouw vermaken!! X

• 02 Juli 2014 - 20:52

Irma :

Hallo Mark,
    een hele onderneming en `t zal zeker ff wennen zijn voor je, ik hoop dat je in elk geval een fijne werkplek krijgt daar met leuke colega`s.

Eerlijk gezegt ziet er wel het er wel allemaal een beetje verlaten uit op de foto`s zo te zien.

Wel leuk dat we je zo een beetje kunnen volgen maak er wat van Mark.

Vr gr Irma en Jan xxx

• 02 Juli 2014 - 21:28

Carsten:

Hee Mark,

Hebben ze in die tijdzone waarin je zit ook dagen erbij gekregen? Ik had nog niet eerder van 31 juni gehoord :-) Enorme bouwput daar aan de foto's te zien. Hoop dat je daar een beetje kan "settelen".
    Geniet ervan daar enne.... werkze

Groets Carsten

• 02 Juli 2014 - 21:49

Zinzi En Peter:

Hoi Mark,

Leuk om zo je avontuur te volgen! Ik vind het allemaal maar superspannend, je moet het maar durven! Zo gaaf dat je het ook gewoon doet! Heel veel succes en plezier de komende maanden en dan zien we je snel terug in september!

Wel leuk om te zien dat je speciaal een escorte kreeg naar Saoudi Arabië vanaf je afscheidsfeestje! Echte locals! ;)

XX

Peter en Zinzi